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Quellen

Fussnoten, Quellen und Kommentare

Um das Big Shift Buch so emotional packend wie möglich zu schreiben, habe ich auf die üblichen Fußnoten verzichtet.

Aber auf dieser Seite findest Du nicht nur die Quellenangaben, sondern auch weiterführende Infos und Kommentare zum Big Shift Buch, die beständig erweitert werden.

Tipp

Die Angaben zum jeweiligen Kapitel kannst Du aufrufen, in dem Du rechts auf den roten Kreis mit dem Plus-Zeichen klickst.

PROLOG
Innere Stimme und Traumata
As the psychiatrist Thomas Hora astutely pointed out, “all problems are psychological, but all solutions are spiritual. Gabor Maté”
Levine PhD, Peter A.. In an Unspoken Voice: How the Body Releases Trauma and Restores Goodness . North Atlantic Books. 2010 Kindle-Version.

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Self: The innate presence in each of us that brings balance and harmony along with certain nonjudgmental, transformative qualities (curiosity, caring, creativity, courage, calmness, connectedness, clarity, compassion, presence, patience, persistence, perspective, playfulness) to our internal family. While parts can blend with (overwhelm and therefore obscure) the Self, the Self nevertheless continues to exist and is accessible as soon as parts separate (that is, unblend).

The Self is the core of psychic balance, the seat of consciousness and inner source of love. Everyone has a Self. Just as light can be both particle and wave, the Self can show up in the energy of certain feeling states (curiosity, calm, courage, compassion, love) or with the sense of an individual being present (Schwartz, 1995). But the Self is perhaps most simply introduced to clients as “the you who is not a part” (which we will use throughout this manual). Since parts who separate and get into relationship with the Self feel loved – and love provides an abiding counter to thesense of being unacceptable – the overarching goal of IFS is access to the Self. As a way of being, Self-energy helps us and our clients take a calm, curious, open stance toward inner experience. For some individuals this practice is spiritual in nature, for others it simply works.

Psychotherapy and spirituality alike describe the “essence” that we call the Self with terms like soul, the divine, Buddha nature, or the core seat of our consciousness. In his experience, once parts make space we can all have access to this core of who we really are.
Anderson, Frank; Schwartz, Richard; Sweezy, Martha. Internal Family Systems Skills Training Manual: Trauma-Informed Treatment for Anxiety, Depression, PTSD & Substance Abuse. 2017PESI Publishing & Media. Kindle-Version.

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Schon lange denke ich, dass es in jedem von uns so etwas wie einen Schamanen oder eine innere Weisheit gibt. Ich habe sehr oft beobachten können, dass Menschen, auch und gerade solche, die sehr verstört waren, in sich über Wissen und Weisheit verfügen, die weit über das hinausgehen, was das bewusste Ich weiß. Viele haben aber verlernt, auf diese innere Weisheit zu lauschen, denn das Hören der inneren Weisheit erfordert Stille. Es erfordert auch, dem Verstand den Platz zuzuweisen, der ihm gebührt, und ihn nicht über alles zu stellen. Inzwischen haben sich viele Menschen für den Buddhismus interessiert oder sich ihm sogar zugewendet. Hier ist die Rede von der »Buddha-Natur«, was bedeutet, dass in jedem Menschen bereits Weisheit und Klarheit vorhanden sind.

Reddemann, Luise. Imagination als heilsame Kraft: Ressourcen und Mitgefühl in der Behandlung von Traumafolgen (2011 (German Edition) (S.15). Klett-Cotta. Kindle-Version.

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Interview mit Gerald Hüther

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Das gesamte Interview

Interview mit Matthias Horx

Über Angst und Medien

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Über Angst und Religion

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Die Session mit Genpo Roshi

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Weitere Videoquellen

Steve Jobs (Apple):»Deine Innere Stimme kennt Deine Berufung«

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Steven Spielberg (Regisseur) »Meine besten Filmideen verdanke ich meiner Inneren Stimme.«
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Larry Page (Google): Wie er die Idee für eine der wichtigsten Kerntechnologien intuitiv empfing.
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Tim Cook (Apple): »Bei wichtigen Entscheidungen höre ich auf meine Innere Stimme«
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J.K. Rowling (Harry Potter):  Wie sie die Story von Harry Potter intuitiv empfangen hat.
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Sonstige Quellen

DAS VERLORENE PARADIES

Liebe und Freiheit

In zahlreichen anderen Werken werden die beiden Kräfte auch als »Verbundenheit« und »Autonomie« bezeichnet.

Die Entscheidung, sie als »Liebe« und »Freiheit« zu benennen, habe ich gewählt, um den fundamentalen Unterschied der Beiden herauszuarbeiten.

Vergleiche außerdem die Arbeit von Carl Gustav Jung  zu der femininen und maskulinen Energie.

Trauma

Janoff-Bulman, Ronnie. Shattered Assumptions: Towards a New Psychology of Trauma . Free Press. 1992. Kindle-Version.

Bradshaw, John. Healing the Shame That Binds You. 1993 Health Communications Inc. Kindle-Version.

Laurence Heller, Aline Lapierre, Entwicklungstrauma heilen, 2013 Kösel-Verlag, München,

Unerlöstes Narrativ

“Everyone unwittingly develops a personal theory of reality that includes a self-theory and a world-theory. A personal theory of reality does not exist in conscious awareness, but is a preconscious conceptual system that automatically structures a person’s experiences and directs his or her behavior.” From a very different perspective, psychiatrist Joseph Sandler describes a “representational world,” the constellation of organized, enduring impressions culled from experience that serves as a cognitive map. (Kindle. Location 101)

John Bowlby, who posits that children build working models of their world and themselves through their relationship with early attachment figures. His well-known theory of attachment emphasizes the importance of available, responsive caregivers during young childhood. (Location 299)

„Psychologist Aaron Antonovsky’s “sense of coherence” largely describes this life outlook: “The ‘sense of coherence’ is a global orientation that expresses the extent to which one has a pervasive, enduring though dynamic feeling of confidence that one’s internal and external environments are predictable and that there is a high probability that things will work out as well as can reasonably be expected.” (Location 378)

Although few psychologists have specifically focused on people’s basic assumptions or theories of reality per se, a substantial and growing number have devoted attention to the cognitive construct of “schema.” A “schema” is a mental structure that represents organized knowledge about a given concept or type of stimulus. (Location 545)

At a meta level, psychotherapy can be regarded as an attempt to effect change in people’s fundamental beliefs about themselves and the world. Certainly, the techniques or mechanics for evoking such change differ greatly across modalities; therapists may attempt to teach new behavioral repertoires, may use insight and interpretation, may directly challenge specific cognitions, or may establish some paradoxical intervention. Regardless, these different orientations can all be considered attempts to get the client to question and change old assumptions and construals of reality. (Location 770)

Psychologists Camille Wortman and Christine Dunkel-Schetter describe the reactions of individuals who have been diagnosed as having cancer. The person “is likely to be profoundly fearful and uncertain about many things. An environment that was formerly at least tolerable has now become unpredictable and threatening. … He or she is confronted with a web of fears… (Location 1170)

Victims struggle to make sense of the event: “Why did this happen to me?” often becomes “Why did he/she/they do this to me?” Randomness and uncontrollability are reframed in terms of human intent. Human-induced victimizations exist within the domain of human interaction, though forced, unwanted interaction. As a result, the victimization is generally not seen as the chance intersection of two independent causal paths—that of the victim and that of the perpetrator—but rather as a single path in which events are causally related. (Location 1514)
Janoff-Bulman, Ronnie. Shattered Assumptions: Towards a New Psychology of Trauma  Free Press. 1992. Kindle-Version.

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The storyteller inside us, then, is heavily influenced by the culture it’s immersed in. From the fairy tales we hear as children, to films and works of literature, to the documentaries and news stories that narrativize the world more directly, to ancient parables in holy books, stories work as both entertainment and a kind of shopping mall of the self.

Turning our lives into myth, Joseph Campbell, writes, ‘is what adulthood is all about’. Our story gives our life meaning and purpose. It distracts us from the chaos and hopelessness and dread of the truth. ([Location 921]
Storr, Will. Selfie: How the West Became Self-Obsessed 2017. Pan Macmillan. Kindle-Version.

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Wiederholungszwang ist ein von Sigmund Freud definierter Begriff zur Begründung des sonst schwierig zu erklärenden menschlichen Impulses, unangenehme oder sogar schmerzhafte Gedanken, Handlungen, Träume, Spiele, Szenen oder Situationen zu wiederholen.

Freud übernahm von Gustav Theodor Fechner (1801–1887) das Wiederholungsprinzip.[1] Obwohl die ersten Spuren des Begriffs Wiederholungszwang sich auch in den sehr frühen Schriften Freuds erkennen lassen[2], setzte er sich damit erst 1914 gründlicher auseinander.[3] Freud ist aufgefallen, dass der Wiederholungszwang eine Regelmäßigkeit des Verlaufs vieler Analysen darstellt und dass dieser sich besonders in der Übertragung zunächst nicht erinnerter Passagen des Lebens des Analysanden auf den Analytiker äußert.
https://de.wikipedia.org/wiki/Wiederholungszwang_(Psychoanalyse)

Anmerkung: Meiner Meinung (bzw. der meiner Inneren Stimme) ist der Wiederholungszwang kein Tick oder ein Anzeichen einer seelischen Erkrankung, sondern der explizite Versuch, eine unangenehme Geschichte mit einem Happy End zu versehen.

Grenzwächter

Welchen Sinn hat unser Innerer Wächter? Welche Aufgabe erfüllt er für uns in unserem Denken? Wenn er schon wirkt wie ein Wächter, was bewacht er, was schützt er für uns? Ist seine Aufgabe vielleicht wirklich eine tief evolutionäre? Soll er mit all seinen Warnungen, Verboten und Geboten unser Überleben sichern? (Location 381)

MINDFUCK kennt jeder. Er ist wohl ein Teil unseres ursprünglichen Denkens und hatte irgendwann auch einen Sinn. Es scheint eine innere Grenze zu geben, die mit MINDFUCK verteidigt wird. Es gibt eine Art Wächter, eine Stimme in uns, die diese Grenze verteidigt. Der Wächter nutzt dazu Verbote, Gebote und Warnungen. MINDFUCK hat eine eigene Sprache und eine eigene Logik, die von Extremen lebt. Es gibt dabei eine depressive und eine aggressive Stoßrichtung. MINDFUCK suggeriert uns, dass wir nicht sicher sind und extreme Risiken eingehen, wenn wir ihm nicht folgen. MINDFUCK erzeugt Stress, der erst nachlässt, wenn wir seinen Geboten folgen. Damit konditionieren wir uns und lernen, Grenzen von selbst einzuhalten. Einzelne Glaubenssätze sind nur die sichtbare Spitze des Eisbergs, aus dem MINDFUCK besteht. Darunter gibt es ganze Überzeugungswelten. Wenn wir nur einen Glaubenssatz ausschalten, bleiben die Muster dahinter aktiv, wie Wurzelwerk, das immer neue Triebe wachsen lassen kann. (Location 490)
Petra Bock, Mindfuck, Knaur eBook; 1. Edition (4. Oktober 2011)

Rumination

Suddenly the victim’s inner world is pervaded by thoughts and images representing malevolence, meaninglessness, and self-abasement. They are face to face with a dangerous universe, made all the more frightening by their total lack of psychological preparation. (Location 1192)

Victims experience the loss of old, deep, positive views of the world and themselves. This loss is experienced primarily as depression, a common psychological response in the aftermath of victimization. No longer is the world viewed through rose-colored lenses. Joy and happiness seem emotions of the past. Victims are no longer able to sustain their prior optimism; their worldview is pervaded by pessimism, the element that turns simple sadness into depression.4 (Location 1336)

Die Rolle der Scham

Unconditional love and acceptance of self seems to be the hardest task for all humankind. Refusing to accept our “real selves,” we try to create more powerful false selves, or we give up and become less than human. This results in a lifetime of cover-up and secrecy. This secrecy and hiding is the basic cause of human suffering. Total self-love and acceptance is the only foundation for happiness and the love of others. Without total self-love and acceptance, we… (Location 185)
Janoff-Bulman, Ronnie. Shattered Assumptions: Towards a New Psychology of Trauma  Free Press. 1992. Kindle-Version.

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In becoming aware of the dynamics of shame, I came to see that shame is one of the major destructive forces in all human life. In naming shame I began to have power over it. (Location 157)

Toxic shame is unbearable and always necessitates a cover-up, a false self. Since one feels his true self is defective and flawed, one needs a false self that is not defective and flawed. Once one… (Location 165)

If our primary caregivers are shame-based, they will act shameless and pass their toxic shame onto us. There is no way to teach self-value if one does not value oneself.

Toxic shame, the shame that binds us, is experienced as the all- pervasive sense that “I am flawed and defective as a human being.” Toxic shame is no longer an emotion that signals our limits; it is a state of being, a core identity. Toxic shame gives you a sense of worthlessness, a sense of failing… (Location 658)
Bradshaw, John. Healing the Shame That Binds You. 1993 Health Communications Inc. Kindle-Version.

 

 

 

DRAMALAND

Sabine und ich

Verletzte Menschen verletzen Menschen

„During their victimization, individuals sometimes respond in kind, harming others and engaging in violent acts. These are responses born of rage and powerlessness, and yet are often devastating once the victims perceived what they have done. The response to these acts in the aftermath of the victimization is often not a feeling of strength but a sense of betrayal of oneself. Could I really have done that? What kind of person could behave so violently? Can’t I even trust myself? (Location 1532)“

They manifest very poor impulse control and often engage in behaviors that are harmful to themselves or others. Suicide attempts and self-mutilation, particularly wrist-cutting, are extremely common among borderline patients. (Location 1658)

Victims alternate between the need to approach the trauma and to avoid it, to confront their experience and protect themselves from it.2 Indeed, denial/numbing and reexperiencing are generally regarded as the sine qua non of traumatic stress; with arousal, they are the psychological symptoms that are diagnostic of post-traumatic stress disorder according to DSM-III-R. (Location 1782)

Janoff-Bulman, Ronnie. Shattered Assumptions: Towards a New Psychology of Trauma . Free Press. 1992. Kindle-Version.

I have also worked with several rapists who graphically described precisely how they knew ( from a woman’s posture and gait ) who was fearful ( or propped up with false bravado ) and would thus be easy prey . The precision and accuracy of these perpetrators‘ assessments were truly unsettling . Although their capacity to empathize and read subtle emotions was greatly impaired , their predatory ability to read fear and helplessness was expertly honed . They made deliberate use of the innate skills that we tend to dismiss at our own peril.
Levine PhD, Peter A.. In an Unspoken Voice: How the Body Releases Trauma and Restores Goodness . North Atlantic Books. 2010 Kindle-Version.

The narcissist is endlessly motivated to seek perfection in everything he does. Such a personality is driven to the acquisition of wealth, power and beauty and the need to find others who will mirror and admire his grandiosity. Underneath this external facade there is an emptiness… (Location 788)
Bradshaw, John. Healing the Shame That Binds You. 1993 Health Communications Inc. Kindle-Version.

DAS NIEMANDSLAND

The unlimited power that many modern gurus offer is false hope. Their programs calling us to unlimited power have made them rich, not us. They touch our false selves and tap our toxic shame. We humans are finite, “perfectly imperfect.” Limitation is our essential nature. Grave problems result from refusing to accept our limits. (Location 285)
Bradshaw, John. Healing the Shame That Binds You. 1993 Health Communications Inc. Kindle-Version.

DER NEURONALE DSCHUNGEL

Fußnoten kommen noch

DAS SCHATTENREICH

Tom
Tom mit Zigarre in der Hand (ganz rechts)

Tagebuchaufzeichnung zu RMSF
In dem Buch schildere ich, das ich mich früher oft als »Relaxt Mit subtilem Frust« gefühlt habe. 

 

Joseph Campbell über Carl Gustav Jungs Schattenarbeit

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Der Schatten ist ein Konzept in der Analytischen Psychologie nach Carl Gustav Jung, das wie das Konzept Persona mit der Metapher Licht und Schatten arbeitet. Der Schatten ist einer der wichtigsten Persönlichkeitsanteile und zugleich, in seinem überpersönlichen Aspekt, ein Archetyp des kollektiven Unbewussten. Der psychologische Begriff des Schattens hat sowohl eine individuelle als auch eine kollektive Bedeutung.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schatten_(Archetyp)

 

Schatten ist in den mythologischen Vorstellungen vieler Kulturen ein Begriff für das Spiegelbild der Seele, für das „zweite Ich“ des Menschen, für dessen Doppelgänger oder Ebenbild, das meist in einem jenseitigen „Reich der Schatten“ angesiedelt und mit Dunkelheit, Nacht und Tod assoziiert wird. Der sichtbare Schatten gilt nach dem Volksglauben häufig als lebenswichtiger Bestandteil, der zum Wesen eines Menschen gehört und ihm aufgrund seiner Beweglichkeit nachfolgt und ihm vergleichbar mit dem ausströmenden Atem körperlich anhaftet. In der Ethnologie sind die Begriffe Freiseele und Schattenseele etabliert. Die Unterscheidung einer Schattenseele außerhalb des Körpers von einer Lebensseele im Körper ist ein bis weit in vorchristliche Zeit zurückgehendes Menschenbild. Der mit einer Lebenskrise verbundene Verlust des persönlichen Schattens ist ein psychologisches Grundmotiv in der europäischen romantischen Literatur des 19. Jahrhunderts.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schatten_(Mythologie)

Tabernakel

Contrast this alignment to that of shamanic traditions, where the healer and the sufferer join together to reexperience the terror while calling on cosmic forces to release the grip of the demons. The shaman is always first initiated, via a profound encounter with his own helplessness and feeling of being shattered, prior to assuming the mantle of healer. Such preparation might suggest a model whereby contemporary therapists must first recognize and engage with their own traumas and emotional wounds.
Levine PhD, Peter A.. In an Unspoken Voice: How the Body Releases Trauma and Restores Goodness . North Atlantic Books. 2010 Kindle-Version.

Totalitäre Systeme

Totalitäre Systeme haben es zur Meisterschaft darin gebracht, Sicherheit und Kontrolle zu zwei Seiten einer Medaille zu machen. (Location 1632)

Und so finden wir in allen Generationen und Schichten, die vor uns lebten, diese »Fähigkeit«, sich selbst und andere zu bevormunden. Wir beschreiben das noch heute mit dem bekannten Motto: Nach oben buckeln, nach unten treten. (Location 1662)

Wir sprechen heute nicht mehr über Themen wie Befehl und Gehorsam, die das 20. Jahrhundert noch so stark prägten. Befehl und Gehorsam sind der Idee der Bürgergesellschaft gewichen, in der sich eigentlich freie, erwachsene Individuen verwirklichen können. Doch trotz dieses offiziellen Zeitenwechsels: Aus der inneren Gedankenwelt sind das Oben und das Unten noch nicht verschwunden. (Location 1760)
Petra Bock, Mindfuck, Knaur eBook; 1. Edition (4. Oktober 2011)

DSCHUNGELHERZ

Grenzen ziehen

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Vulnerability without boundaries leads to disconnection, distrust, and disengagement. In fact, as we’ll explore in Chapter 4, “letting it all hang out” or boundaryless disclosure is one way we protect ourselves from real vulnerability.
Brown, Brené. Daring Greatly: How the Courage to Be Vulnerable Transforms the Way We Live, Love, Parent, and Lead (2012). Penguin Books Ltd. Kindle-Version.

WIR 2.0

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ERFOLGSREICH

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EPILOG

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